درایورهای گرافیکی انویدیا اکنون یک «حالت تأخیر بسیار کم» را ارائه میکنند که برای گیمرهای رقابتی و هر کس دیگری که سریعترین زمان پاسخ ورودی را در بازیهای خود میخواهد در نظر گرفته شده است. این ویژگی برای تمامی پردازنده های گرافیکی GeForce NVIDIA در کنترل پنل NVIDIA موجود است.
حالت تأخیر بسیار کم چیست؟
موتورهای گرافیکی فریم هایی را در صف قرار می دهند تا توسط GPU رندر شوند، GPU آنها را رندر می کند و سپس در رایانه شما نمایش داده می شوند. همانطور که انویدیا توضیح می دهد، این ویژگی بر اساس ویژگی «حداکثر فریم های پیش رندر شده» است که بیش از یک دهه در کنترل پنل NVIDIA یافت می شود. این به شما امکان میدهد تعداد فریمهای موجود در صف رندر را پایین نگه دارید.
مرتبط:مشکل ناپدید شدن NVIDIA Control Panel
با حالت «تأخیر بسیار کم»، فریمها درست قبل از نیاز GPU به صف رندر ارسال میشوند. همانطور که انویدیا آن را «در زمانبندی زمانبندی» میخواند. NVIDIA می گوید که با استفاده از گزینه Maximum Pre-Rendered Frames “تا 33٪ بیشتر [کاهش] تاخیر را بیشتر می کند”.
این با تمام پردازنده های گرافیکی کار می کند. با این حال، فقط با بازی های DirectX 9 و DirectX 11 کار می کند. در بازیهای DirectX 12 و Vulkan، «بازی تصمیم میگیرد چه زمانی فریم را در صف قرار دهد» و درایورهای گرافیک NVIDIA هیچ کنترلی روی این موضوع ندارند.
در اینجا زمانی است که NVIDIA می گوید ممکن است بخواهید از این تنظیم استفاده کنید:
حالتهای تأخیر کم بیشترین تأثیر را دارند زمانی که بازی شما محدود به GPU است و نرخ فریمها بین 60 تا 100 فریم در ثانیه است که به شما امکان میدهد بدون نیاز به کاهش وفاداری گرافیکی، واکنشپذیری بازیهای با فریم بالا را دریافت کنید. ”
به عبارت دیگر، اگر یک بازی محدود به CPU باشد (محدود به منابع CPU شما به جای GPU شما) یا FPS بسیار بالا یا بسیار پایین داشته باشید، این خیلی کمکی نخواهد کرد. اگر تأخیر ورودی در بازیها دارید – برای مثال تاخیر ماوس – این اغلب فقط به دلیل فریمهای پایین در ثانیه (FPS) است و این تنظیم این مشکل را حل نمیکند.
هشدار: این به طور بالقوه FPS شما را کاهش می دهد. این حالت بهطور پیشفرض خاموش است، که NVIDIA میگوید به «حداکثر توان رندر» منجر میشود. برای اکثر مردم، این گزینه بهتری است. اما، برای بازیهای چندنفره رقابتی، تمام لبههای کوچکی را که میتوانید بدست آورید، میخواهید – و این شامل تأخیر کمتر است.
نحوه فعال کردن حالت Low Latency
برای استفاده از این به نسخه 436.02 یا جدیدتر درایور گرافیک NVIDIA نیاز دارید. می توانید درایور گرافیک خود را از طریق برنامه GeForce Experience به روز کنید یا آخرین درایور گرافیک را مستقیماً از وب سایت NVIDIA دانلود کنید.
پس از انجام کار، کنترل پنل NVIDIA را راه اندازی کنید. برای انجام این کار، روی دسکتاپ ویندوز خود کلیک راست کرده و “NVIDIA Control Panel” را انتخاب کنید.
روی «Manage 3D Settings» در قسمت 3D Settings در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید.
نحوه فعال کردن حالت تأخیر بسیار کم را انتخاب کنید. برای فعال کردن آن برای همه بازیهای روی سیستم خود، «تنظیمات جهانی» را انتخاب کنید. برای فعال کردن آن برای یک یا چند بازی خاص، “تنظیمات برنامه” را انتخاب کنید و بازی مورد نظر خود را برای فعال کردن آن انتخاب کنید.
“حالت تاخیر کم” را در لیست تنظیمات پیدا کنید. روی کادر تنظیمات در سمت راست تنظیمات کلیک کنید و “Ultra” را در لیست انتخاب کنید.
با تنظیمات پیشفرض «خاموش»، موتور بازی هر بار یک تا سه فریم در صف قرار میگیرد. تنظیم «روشن» بازی را مجبور میکند که فقط یک فریم را در صف قرار دهد، که مانند تنظیم Max_Prerendered_Frames روی 1 در درایورهای قدیمیتر NVIDIA است. تنظیمات Ultra فریم را «در زمان مقرر» برای GPU ارسال می کند تا آن را انتخاب کند – هیچ فریمی در صف نشسته و منتظر نخواهد بود.
برای ذخیره تنظیمات خود، روی دکمه «اعمال» کلیک کنید. اکنون می توانید کنترل پنل NVIDIA را ببندید.
به یاد داشته باشید، همانطور که در بالا اشاره کردیم، این گزینه در واقع می تواند در بسیاری از موقعیت ها به عملکرد آسیب برساند! توصیه میکنیم آن را فقط برای بازیهای خاص فعال کنید و تنظیمات خود را آزمایش کنید تا ببینید واقعاً چقدر خوب کار میکند.
اگر میخواهید تغییرات خود را لغو کنید و از تنظیمات پیشفرض درایور گرافیک NVIDIA استفاده کنید، به اینجا برگردید و روی دکمه «بازیابی» کلیک کنید.