مجله خبری اوج کده را دنبال کنید ...

علت سرد بودن شیلنگ پایین رادیاتور

7 علت سرد بودن شیلنگ پایین رادیاتور :اگر در خودرو، کامیون یا SUV خود با مشکلات سیستم خنک کننده مانند افزایش متناوب یا مداوم دمای موتور مواجه هستید، وجود شلنگ سرد پایین رادیاتور ممکن است در تشخیص مشکل کمک کند.

7 علت سرد بودن شیلنگ پایین رادیاتور

این می تواند درست باشد زیرا یک شیلنگ پایین سرد نشانگر آن است که مایع خنک کننده (ضد یخ) به درستی در رادیاتور جریان نمی یابد.

در شرایط عادی، شیلنگ پایینی سرد تنها زمانی وجود دارد که برای اولین بار ماشین را با موتور سرد روشن کنید. هنگامی که موتور گرم می شود (پس از حدود 5 مایل رانندگی در تابستان)، جریان مایع خنک کننده شروع می شود و شیلنگ بالایی و رادیاتور را گرم می کند.

بیشتر بخوانید: چه مدت طول می کشد تا یک مکانیک خودرو شوید؟

در طول مدتی که از رادیاتور عبور می کند، خنک کننده بیشتر گرمای خود را به هوای بیرون منتقل می کند. اما نه همش. بنابراین شیلنگ پایینی نیز گرم می شود اما به اندازه شیلنگ بالایی گرم نمی شود. شرایط دیگر نیز می تواند منجر به گرمای بیش از حد متناوب یا مداوم شود.

فهرست مطالب

هدف از شلنگ پایین رادیاتور چیست؟

وظیفه اصلی رادیاتور انتقال گرمای تولید شده توسط موتور به هوای بیرون است. برای انجام این کار، موتور (هنگام کار) مایع خنک کننده خود را از طریق رادیاتور به گردش در می آورد.

مایع خنک کننده داغ موتور از طریق شیلنگ بالایی وارد رادیاتور می شود. هدف شلنگ پایینی انتقال ضدیخ خنک شده به موتور است.

شیلنگ پایین رادیاتور به چه چیزی وصل می شود؟

هدف از شلنگ پایین رادیاتور
هدف از شلنگ پایین رادیاتور

البته یک سر شلنگ پایینی به رادیاتور متصل است. انتهای دیگر به پمپ آب باز می گردد.

شیلنگ ممکن است مستقیماً به این پمپ متصل شود یا ممکن است به یک گذرگاه مایع خنک کننده روی موتور متصل شود که مایع خنک کننده را به ورودی پمپ آب می برد.

چرا شیلنگ پایینی بزرگتر از شیلنگ بالایی است؟

شیلنگ رادیاتور بالا در مقابل پایین
شیلنگ رادیاتور بالا در مقابل پایین

همانطور که در بالا ذکر شد، شیلنگ پایینی ضد یخ را به ورودی پمپ آب منتقل می کند. این پمپ از نوع گریز از مرکز می باشد. این نوع پمپ برای عملکرد مناسب نیاز به فشار مثبت در ورودی خود دارد.

در نرخ‌های جریان بالا، این فشار می‌تواند به دلیل محدودیت جریانی که ممکن است با شلنگ پایین‌تر با قطر کوچک رخ دهد، به شدت کاهش یابد. از این رو سازندگان خودرو یک شلنگ بزرگ برای به حداقل رساندن افت فشار در نرخ جریان بالا ارائه می دهند. این به اطمینان از عملکرد صحیح پمپ کمک می کند.

دلایل سرد بودن شیلنگ پایین رادیاتور

در تمام مواردی که شلنگ پایین سرد مشهود است، ضد یخ به دلایلی تا حدی یا به طور کامل از گردش در رادیاتور محدود می شود. هر یک از مشکلات سیستم خنک کننده زیر می تواند باعث چنین محدودیتی در جریان شود:

شماره 1 – ترموستات غیرفعال

علائم ترموستات بد ماشین
علائم ترموستات بد ماشین

ترموستات باز نمی شود یا زمانی که موتور گرم شود تا حدی باز می شود. اگر ترموستات به طور کامل باز نشود، مایع خنک کننده نمی تواند به درستی گردش کند. تعویض ترموستات مورد نیاز خواهد بود.

شماره 2 – خرابی پمپ آب

چندین حالت خرابی پمپ آب می تواند منجر به کاهش یا صفر شدن جریان ضد یخ از طریق پمپ شود. تعویض پمپ آب مورد نیاز خواهد بود.

شماره 3 – کمربند پمپ آب شل یا لغزنده

کمربند مارپیچ شکسته
کمربند مارپیچ شکسته

پمپ آب با سرعت کامل کار نمی کند. بنابراین سرعت جریان آن کاهش می یابد. همه تسمه های فرسوده را بررسی و تعویض کنید. اگر تسمه ها ساییده نشده اند، آنها را برای کشش مناسب تنظیم کنید.

شماره 4 – رادیاتور گرفتگی

مجرای رادیاتور بسیار کوچک است و با گذشت زمان می تواند توسط لجن در ضد یخ مسدود شود. شلنگ پایین رادیاتور سرد یکی از علائم رایج گرفتگی یا معیوب بودن رادیاتور است.

رادیاتور ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد، اما در برخی موارد، می توان آن را تخلیه، شستشو و خنک کننده جدید نصب کرد.

بیشتر بخوانید: 7 نکته برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد خودرو

توجه: تجمع لجن سیستم خنک کننده را می توان با شستشوی دوره ای سیستم خنک کننده کامل و نصب خنک کننده جدید کاهش داد. برای الزامات در این زمینه به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید.

شماره 5 – شلنگ(های) فرو ریخته یا گرفتگی

شلنگ رادیاتور فرو ریخته
شلنگ رادیاتور فرو ریخته

ممکن است یکی از شیلنگ‌های رادیاتور یا هر دو در حین کارکرد موتور فرو بریزد یا مسدود شده باشد. تشخیص منبع این مشکل ضروری خواهد بود.

شیلنگ های مسدود شده با لجن نیاز به تخلیه کامل سیستم خنک کننده، شستشو و خنک کننده جدید دارند. شیلنگ های فرسوده قدیمی باید تعویض شوند.

شماره 6 – هوای اضافی در سیستم خنک کننده

این شرایط می‌تواند به ایجاد یک حفره هوا در پمپ آب اجازه دهد تا مایع خنک‌کننده را به گردش در نیاورد. ممکن است هوای اضافی به دلیل خونریزی نامناسب سیستم پس از نصب خنک کننده جدید وجود داشته باشد. یا ممکن است به دلیل نشتی مایع خنک کننده از بین رفته باشد.

شماره 7 – سطح خنک کننده پایین

از دست دادن مایع خنک کننده اما بدون نشتی
از دست دادن مایع خنک کننده اما بدون نشتی

مایع خنک‌کننده کم می‌تواند باعث ایجاد یک محفظه هوا در پمپ آب شود به طوری که مایع خنک‌کننده را به گردش در نمی‌آورد. مایع خنک کننده ناکافی به دلیل نشتی است که اغلب به دلیل درپوش معیوب رادیاتور یا ترک در مخزن سرریز ایجاد می شود.

نشتی باید پیدا و اصلاح شود و سطح مایع خنک کننده بازیابی شود.

 

1 دیدگاه دربارهٔ «علت سرد بودن شیلنگ پایین رادیاتور»

  1. بازتاب: نکات ایمنی رانندگی در برف - فروشگاه قطعات یدکی خودرو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *