مجله خبری اوج کده را دنبال کنید ...

رادیاتور چگونه کار می کند؟

رادیاتور چگونه کار می کند؟یک سیستم خنک کننده کامل در زیر کاپوت ماشین شما کار می کند که به آن کمک می کند بدون گرم شدن بیش از حد کار کند. موتور در حین کار بسیار داغ می شود، بنابراین برای جلوگیری از آسیب باید دما را تنظیم کرد.

قطعات یک رادیاتور

قطعات زیادی این سیستم خنک کننده را تشکیل می دهند، از جمله پمپ آب، ترموستات، شیلنگ ها، فن ها و رادیاتور. رادیاتور یک مبدل حرارتی است که به خنک شدن موتور کمک می کند.

به خواندن ادامه دهید تا در مورد نحوه عملکرد این بخش و اینکه چرا برای عملکرد وسیله نقلیه شما بسیار مهم است، بیشتر بدانید.

رادیاتور چیست؟

رادیاتور به خنک نگه داشتن وسیله نقلیه شما کمک می کند، اما دقیقاً چگونه به این هدف می رسد؟

موتور خودرو سوخت را می سوزاند و انرژی تولید می کند که گرما تولید می کند. تخلیه این گرما از قطعات موتور برای جلوگیری از آسیب مهم است.

رادیاتورها برای از بین بردن گرما از موتور کار می کنند. این فرآیند زمانی آغاز می شود که ترموستات جلوی موتور گرمای اضافی را تشخیص دهد. سپس مایع خنک‌کننده و آب از رادیاتور خارج شده و از طریق موتور فرستاده می‌شود تا این گرما را جذب کند.

هنگامی که مایع گرمای اضافی را دریافت کرد، به رادیاتور بازگردانده می شود، که برای دمیدن هوا در سراسر آن و خنک کردن آن کار می کند و گرما را با هوای خارج از خودرو مبادله می کند.

رادیاتور چگونه کار می کند؟

رادیاتور در طول فرآیند از پره های فلزی نازکی استفاده می کند که در خروج گرما به هوای خارج از ماشین موثر است. این باله ها اغلب در کنار فن که هوا را در سراسر رادیاتور می دمد کار می کنند.

بیشتر بخوانید:  سیستم های ترمز ضد قفل (ABS) چیست؟

به طور خلاصه، پاسخ به “رادیاتور در ماشین چیست؟” ساده است – این یک تبادل حرارتی است که سیال را خنک می کند و موتور را خنک می کند.

رادیاتور در ماشین کجاست؟

رادیاتور زیر کاپوت و جلوی موتور قرار دارد. مخزن خنک کننده نیز در کنار این قطعات قرار دارد.

یک رادیاتور چگونه است؟

در اینجا نموداری از سیستم خنک کننده موتور یک وسیله نقلیه، از جمله ظاهر رادیاتور آمده است:

یک رادیاتور چگونه است؟

قطعات یک رادیاتور

چند قسمت اصلی رادیاتور را تشکیل می دهند و هر کدام در فرآیند خنک سازی نقش دارند. آن ها هستند:

هسته:

هسته بزرگترین قسمت رادیاتور است. این یک بلوک فلزی است که دارای باله های خنک کننده فلزی است که به تخلیه هوا کمک می کند. هسته جایی است که مایع داغ گرما را آزاد می کند و قبل از ارسال مجدد در فرآیند خنک می شود.

درپوش فشار:

درپوش فشار برای کمک به آب بندی سیستم خنک کننده عمل می کند تا بتواند تحت فشار باقی بماند. مایع خنک کننده در رادیاتور تحت فشار قرار می گیرد تا از جوشیدن مایع خنک کننده جلوگیری شود. همچنین سیستم را کارآمدتر نگه می دارد.

مخازن ورودی و خروجی:

این مخازن جایی هستند که مایع خنک کننده به داخل و خارج رادیاتور جریان می یابد و در سر رادیاتور قرار دارند. مایع داغ از طریق مخزن ورودی از موتور جاری می شود و پس از خنک شدن از مخزن خروجی خارج شده و دوباره به موتور باز می گردد.

شیلنگ های رادیاتور:

شیلنگ های رادیاتور:

مایع خنک کننده از طریق شیلنگ های رادیاتور در موتور حرکت می کند. آنها برای اتصال مخازن ورودی و خروجی به رادیاتور و موتور مهم هستند.

سایر قطعات مهم سیستم خنک کننده

قطعات مهم دیگری از سیستم خنک کننده وجود دارند که در کنار رادیاتور شما کار می کنند، از جمله پمپ آب و ترموستات.

همانطور که قبلا ذکر شد، ترموستات دمای موتور را تنظیم می کند. اگر موتور نیاز به خنک شدن داشته باشد، ترموستات باز می شود تا اجازه ورود مایع خنک کننده را بدهد. اگر موتور در دمای کاری مناسب باشد بسته می شود.

پمپ آب، مایع خنک کننده را از طریق سیستم هل می دهد. این جزء معمولاً توسط تسمه محرک موتور کار می کند که پمپ را روشن می کند و تیغه های چرخان در صورت نیاز مایع را از طریق سیستم عبور می دهند. واشرها و مهر و موم ها مایع خنک کننده را در خود نگه می دارند.

مایع خنک کننده نیز بسیار مهم است – این مایعی است که از طریق سیستم خنک کننده پمپ می شود تا از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند. همچنین به روغن کاری قسمت های مختلفی که در تماس است کمک می کند. در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد خنک کننده بخوانید.

علائم خرابی رادیاتور

علائم خرابی رادیاتور

با گذشت زمان، قسمت های مختلف سیستم خنک کننده ممکن است شروع به فرسودگی کنند. برای یک نمای کلی تر، شایع ترین مشکلات سیستم خنک کننده را بخوانید.

چند نشانه مبنی بر اینکه رادیاتور شما به طور خاص مشکل دارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

نشت مایع خنک کننده:

ترک یا نشتی در رادیاتور باعث می شود مایع خنک کننده روی زمین زیر خودرو شما ظاهر شود. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که وسیله نقلیه شما پارک شده یا زمانی که در حال رانندگی هستید. اگر متوجه این یا سطح پایین مایع خنک کننده شدید، ممکن است در رادیاتور خود ترک داشته باشید.

علائم خرابی رادیاتور

مایع خنک کننده یا لجن تغییر رنگ:

مایع خنک کننده معمولاً قوام نازکی دارد و به رنگ سبز یا زرد است. زنگ زدگی و زباله های ناشی از خرابی رادیاتور ممکن است باعث آلودگی در مایع شود که می تواند آن را به رنگ تیره یا زنگ زده تبدیل کند. همچنین ممکن است ضخیم تر شود و لجن ایجاد کند که می تواند از خنک شدن موتور جلوگیری کند.

گرمای بیش از حد:

یک وسیله نقلیه که به طور مداوم بیش از حد گرم می شود می تواند یک مشکل رادیاتور باشد، زیرا رادیاتور راهی است که گرمای موتور را از بین می برد.

باله های خم شده یا آسیب دیده:

جریان هوا می تواند به شعاع مسدود شود

اگر باله های روی آن خم شده یا آسیب ببینند. این می تواند ناشی از برخورد شن به آنها در حین رانندگی باشد یا در صورت استفاده از فشار بیش از حد آب هنگام تمیز کردن آنها.

بیشتر بخوانید: چه مدت طول می کشد تا یک مکانیک خودرو شوید؟

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *