مجله خبری اوج کده را دنبال کنید ...

لباس اقوام ایرانی

لباس اقوام ایرانی :پوشاک یکی از مواردی است که در طول زمان به دلایل مختلف به ویژه لباس های سنتی تغییر می کند. اما برخی از لباس‌های روستایی و عشایری بدون تغییر باقی می‌مانند و مردم محلی لباس محلی روستای خود را می‌پوشند. یکی از زیباترین جاذبه های فرهنگی هر شهر لباس محلی آن است. پوشاک اقوام ایرانی به عنوان سرزمینی غنی و فرهنگی بسیار غنی و متنوع است، هر منطقه لباس مخصوص به خود را دارد که در این مقاله توضیح داده خواهد شد.

پوشاک قشقایی

ایل قشقایی یکی از ایل های ایرانی است که در استان فارس زندگی می کنند. مهم ترین ویژگی اخلاقی مردان و زنان قشقایی سادگی و پاکی، استقامت و شجاعت است. شادی و نشاط از ویژگی های بارز قشقایی هاست که تاثیر آن را در لباس این افراد می توان دید. بنابراین اکثر آنها رنگارنگ و دارای طرح های منحصر به فرد و زیبایی هستند.

لباس اقوام ایرانی

یکی از ویژگی‌های مثبت لباس‌های محلی زنان قشقایی این است که از بدن آن‌ها در برابر سرما و گرما محافظت می‌کند. هرکسی با توجه به بودجه خود می تواند این لباس ها را خریداری کند. همچنین لباس های اصل قشقایی مردانه از زیبایی خاصی برخوردار بوده و تحرک آن ها را آزار نمی دهد. زنان عشایری برای پوشاندن موهای خود از پارچه ای به نام چارقد استفاده می کنند. این پارچه که نقش روسری را دارد بسیار ظریف و دارای طرح های کمیاب است. همه مردان قشقایی باید همیشه کلاه نمدی دو لبه داشته باشند.

بختیاری

ایل بختیاری یکی از اصیل ترین و زیباترین لباس های ایلات ایرانی را دارد. لباس آنها با سبک زندگی و نوع فعالیت آنها مطابقت دارد. لباس محلی زنان بختیاری از تنوع قابل توجهی برخوردار است و در نوع پارچه، دوخت و تزئینات متفاوت است. در زندگی روزمره، مهاجرت، مهمانی ها و عروسی ها لباس های رنگارنگ با طرح های متنوع می پوشند. منجوق دوزی و پولک دوزی لباس بختیاری نشان از ذوق و مهارت فراوان بختیاری ها در دوخت لباس دارد. چه در مجالس عروسی و چه در مجالس عزا، لباس مردان چغا و تنبان و کلاه است و فقط پیراهن زیر چغا رنگ متفاوت دارد.

بیشتر بخوانید:  سپندارمذگان; روز عشق در ایران باستان

هر لباس ممکن است به دلیل کسب موقعیت اجتماعی بر اساس لباس، قشر خاصی را نشان دهد. ثروتمندان بختیاری از کلاه های کرکی بلندی به نام کلاه خسروی و چغا کیارسی استفاده می کنند، اما برای طبقات پایین جامعه از مواد ارزان و خام استفاده می شود.

لباس اقوام ایرانی

ایل بختیاری یکی از اصیل ترین و زیباترین لباس های ایلات ایرانی را دارد.

ترکمن

ترکمن

لباس ترکمن معمولاً از ابریشم، چرم، کتان و پنبه تهیه می شود. پرورش کرم ابریشم و تهیه پیله و رنگرزی آن با رنگهای طبیعی مانند دانه و پوست انار و نیل و سایر گیاهان صحرایی بر عهده زنان ترکمن است. لباس مردان ترکمن از قسمت هایی مانند شلوار، کلاه و کفش تشکیل شده است. شلوارهای سنتی دو نوع هستند: بالاق یا تنبان که تنبان گشاد نخی است و جلبر که اغلب مردان مسن در جشن ها می پوشند. زنان ترکمن چهار نوع پوشش دارند که شامل لباس خانگی، لباس کار که معمولا برای پخت نان و کارهای کشاورزی استفاده می شود، لباس شهری برای خروج از خانه و لباس رسمی برای شرکت در مهمانی ها. جالب است بدانید که کلاه یکی دیگر از لباس هایی است که معمولا بعد از ازدواج به نشانه ازدواج استفاده می شود.

کردی

کردی

لباس‌های کردی مردانه و زنانه زیبا و در رنگ‌های متنوع و از قسمت‌های مختلف و متریال مرغوب تهیه شده است. در پوشاندن و حتی پوشیدن روسری یا شال آداب خاصی دارند. با توجه به رنگ، شکل، جنس و زیور می توانید طبقه اجتماعی و سطح مالی خانواده را دریابید. لباس زنان کردی تزئینات زیبایی دارد که در لباس مردانه نمی توان یافت. آنها بر اساس باورهای رایج مختلف هستند. آنها بیشتر از ابریشم، مخمل و ساتن ساخته شده اند که با پولک، سنگ، ملیله و مهره تزئین شده اند. زنان کرد شال به کمر می بندند. این شال ها رنگ های متنوعی دارند و از پارچه زیبایی که گاهی نواری و گاهی مربعی است بافته می شوند. لباس مردان کرد اغلب گشاد است تا راه رفتن از میان کوه ها و مسیرهای دشوار را آسان کند. رنگ و طرح و مدل هر لباس با توجه به آب و هوا و کاربرد آن در کار یا مراسم و جشن ها متفاوت است. لباس‌های مردانه بسیار ساده‌تر از لباس‌های زنانه هستند و معمولاً از یک رنگ مانند قهوه‌ای، آبی یا خاکستری ساخته می‌شوند.

زنان کرد شال به کمر می بندند.

آذری

آذری

پوشاک مردم آذربایجان فقط یک لباس ساده نیست بلکه هزار نکته از تاریخ و فرهنگ کهن مردم این منطقه را بازگو می کند. فراوانی مواد اولیه در این سرزمین کهن باعث توسعه بافت بافی با پشم و ابریشم شده است. خانم ها بیشتر به لباس های ابریشمی یا مخملی علاقه دارند و آقایان اغلب از پارچه های پشمی استفاده می کنند. لباس‌های دختران جوان رنگ‌های روشن و شادی دارد که با جواهرات تزئین شده‌اند، اما زنان مسن‌تر لباس‌هایی با رنگ‌های ملایم و تزئینات کوچک می‌پوشند. البته در آریست خانواده‌های اکراتیک و ثروتمند اکثر لباس‌ها از جمله بورک و جلیقه بیشتر با سکه تزئین شده‌اند. در گذشته لباس اکثر مردان آذری از پیراهن های سفید آستین دار و یقه گرد بود، اما پس از سال 1314 به تدریج لباس آنها تغییر زیادی کرد.

بلوچ

بلوچ

لباس بلوچ از لباس های اصیل ایرانی است که حس شاعرانه ای به شما می دهد. سوزن دوزی بلوچ هنری ظریف و دیرینه است. طرح ها منحصراً هندسی هستند که از ترکیب خطوط و اشکال ناشی می شوند. آنها به چند دسته تقسیم می شوند: نقوش گیاهی، نقوش کیهانی و نقوش حیوانی. پوشش زنان و مردان بلوچ ساده و در عین حال زیبا و مناسب با آب و هوای گرم بلوچستان است. لباس مردان بلوچ معمولاً شامل یک پیراهن بلند و شلوار گشاد است. هنر منحصر به فرد سوزن دوزی در دوخت و تزیین لباس زنانه استفاده می شود که روی سینه، آستین و لبه های شلوار خودنمایی می کند. جالب اینجاست که آنچه زیبایی پوشش زنان بلوچ را تکمیل می کند، زیورآلات است که یکی از هنرهای سنتی و اصیل منطقه نیز هست. زنان بلوچ به زیورآلات اهمیت زیادی می دهند.

بیشتر بخوانید: فرش ایرانی، آنتیک و فاخر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *