مجله خبری اوج کده را دنبال کنید ...

آیا طول کابل USB بر سرعت شارژ کردن تأثیر می گذارد؟

امین پناهی زاده

امین پناهی زاده

متاهل و عاشق همسرم ورزشکار و مدیر باشگاه بدنسازی مستر المپیا کوهدشت

از تلفن‌های هوشمند گرفته تا لپ‌تاپ‌ها، ما روزانه چندین دستگاه را شارژ می‌کنیم و بسیاری از آنها از کابل USB برای انتقال برق استفاده می‌کنند. اما اگر از کابلی با طول بیشتر استفاده می کنید، آیا در خطر زمان شارژ طولانی تری هستید؟در اینجا همه چیزهایی است که باید بدانید.

آیا طول کابل مهم است؟

 

طول کابل USB می‌تواند بر میزان برقی که از یک سر به سر دیگر منتقل می‌کند تأثیر بگذارد، اما چندین اخطار وجود دارد. علاوه بر این، نمی توان به سادگی گفت که اگر از کابل USB طولانی استفاده می کنید، سرعت شارژ کمتری خواهید داشت یا اینکه شارژ سریع تر همیشه با کابل کوتاه تر همراه است. اما قبل از اینکه در مورد این اخطارها صحبت کنیم، درک اینکه چرا طول کابل اهمیت دارد، ضروری است.

وقتی جریان الکتریکی از سیم عبور می کند، جریان آزاد نیست. در عوض، جریان با مقاومت سیم مواجه می شود که باعث اتلاف انرژی می شود. در نتیجه وقتی جریان به مقصد می رسد، ولتاژ کاهش می یابد.

با این حال، مقاومت بین دو نقطه به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله نه تنها طول سیم، بلکه سطح مقطع آن، دما و مواد استفاده شده در سیم.

کابل شارژر Anker

هرچه یک سیم بلندتر باشد، جریان الکتریکی مقاومت بیشتری را تجربه خواهد کرد. بنابراین کابل یک متری مقاومت کمتری نسبت به کابل دو متری خواهد داشت. به طور مشابه، مقاومت یک سیم با افزایش دما افزایش می یابد. بنابراین اگر زمانی که دمای محیط بالا است، دستگاهی را شارژ می کنید، مقاومت نیز نسبت به زمانی که دما کمتر است، بیشتر خواهد بود.

مرتبط:با پورت USB روی روتر خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

با این حال، مقاومت با سطح مقطع نسبت معکوس دارد. به این معنی که اگر یک سیم ضخیم تر باشد، جریان مقاومت کمتری خواهد داشت. اما اگر سیم نازکتر باشد، مقاومت بیشتر خواهد بود. در ایالات متحده، ضخامت سیم معمولاً با گیج اندازه گیری می شود. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که عدد گیج کمتر نشان دهنده سیم ضخیم تر است، در حالی که عدد بالاتر به معنای نازک تر است. بنابراین سیم های گیج پایین تر مقاومت کمتری دارند و سیم های گیج بالاتر مقاومت بیشتری دارند.

و در نهایت، مقاومت الکتریکی نیز بستگی به ماده ای دارد که سیم از آن ساخته شده است. نقره کمترین مقاومت را دارد و پس از آن مس، طلا و آلومینیوم قرار دارند. کابل‌های USB و سایر کابل‌ها معمولاً از مس استفاده می‌کنند زیرا ارزان‌تر از نقره است، اما از آلیاژهای مس نیز برای افزایش استحکام فیزیکی کابل‌ها استفاده می‌شود.

در کل، بله، طول کابل USB در مورد سرعت شارژ اهمیت دارد. اما آیا افت ولتاژ به اندازه ای قابل توجه است که قابل توجه باشد و آیا سازندگان کابل این افت ولتاژ را به حساب می آورند؟

آیا کابل USB طولانی تر به آرامی شارژ می شود؟

شارژر دیواری

در حال حاضر، مشخص شده است که در صورت استفاده از کابل USB طولانی تر، ممکن است افت ولتاژ رخ دهد. اما همانطور که گفته شد عوامل متعددی می توانند بر سطح افت ولتاژ تاثیر بگذارند. که مهمترین آنها گیج سیم است. دما و مواد سیم آنقدرها مهم نیستند زیرا اکثر کابل‌های USB معمولاً دارای سیم مسی هستند و دمای محیط شما چه کابل کوتاه یا بلند داشته باشید، تغییر نمی‌کند.

از آنجایی که افت ولتاژ یک واقعیت ناگوار است، سازندگان کابل USB معمولاً این را در نظر می گیرند و از سیم گیج پایین تر در کابل های بلند برای کاهش مقاومت کلی الکتریکی استفاده می کنند. اما اگر سازنده ای این کار را انجام نداده باشد، ممکن است شاهد افت ولتاژ قابل توجهی در کابل های طولانی باشید که منجر به شارژ کندتر می شود. برندهای غیرقابل اعتماد و بی نام گاهی اوقات سعی می کنند با استفاده از سیم گیج بالاتر در کابل های بلندتر در هزینه خود صرفه جویی کنند.

اما اگر کابل دارای گواهی USB-IF و از یک برند معتبر باشد، با این مشکل مواجه نخواهید شد. USB-IF یا USB Implementers Forum یک سازمان غیرانتفاعی است که استاندارد USB را حفظ می کند و حداقل الزامات DCR (مقاومت DC) را توصیه می کند. با توجه به مشخصات USB-IF (PDF)، نباید بیش از 500 میلی ولت (0.5 ولت) در کابل از سر تا سر در حداکثر جریان نامی افت داشته باشد.

برای مثالی از معنای افت 0.5 ولت برای سرعت شارژ تلفن شما، اگر شارژر 3 آمپر جریان را با ولتاژ 5 ولت فشار دهد، گوشی شما در حالت ایده آل باید 15 وات شارژ داشته باشد. اما به دلیل افت ولتاژ، 5 ولت به 4.5 ولت تبدیل می شود و سرعت شارژ گوشی شما فقط 13.5 وات است. و 0.5 ولت حداکثر افت کابل های دارای گواهی USB-IF است که فقط در کابل های بلند مانند دو، سه یا بیشتر متر مشاهده خواهید کرد.

بنابراین اگر قصد خرید یک کابل USB طولانی را دارید، به دنبال کابل دارای گواهی USB-IF از یک برند معتبر باشید تا با شارژ کندتر مواجه نشوید.

کابل usb

جدا از تولیدکنندگان کابل، استانداردهای شارژ سریع، مانند شارژ سریع کوالکام، به افت ولتاژ در کابل های بلند و نازک نیز توجه دارند. در نتیجه، این استانداردها سعی می‌کنند با فشار دادن ولتاژ بالا، مشکلات شارژ را به حداقل برسانند.

آیا باید نگران طول کابل USB باشید؟

اگرچه از نظر فنی این درست است که طول کابل USB می تواند بر سرعت شارژ آن تأثیر بگذارد، به عنوان یک مصرف کننده، نباید نگران آن باشید. اکثر مردم احتمالا هرگز کابل USB بلندتر از یک یا دو متر را نمی خرند و افت ولتاژ برای این اندازه ها ناچیز است. و اگر کابل USB طولانی‌تری می‌خواهید، گواهی USB-IF و مارک‌های معتبر دوستان شما هستند. همچنین می‌توانید بهترین کابل‌های USB-C و بهترین جمع‌بندی کابل‌های لایتنینگ را برای توصیه‌های کابل بررسی کنید.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *