مجله خبری اوج کده را دنبال کنید ...

راهنمای سفر به خوزستان

راهنمای سفر به خوزستان : خوزستان سرزمین مردم خوزی بیش از 2500 سال قدمت دارد و گفته می شود که انسان ها از 2700 سال قبل از میلاد در آن زندگی می کردند، اما امروزه اکثر ما آن را به دلیل تولید نفت و گاز کشور می شناسیم. البته علاوه بر نفت و گاز، نام خوزستان یادآور روزهای سخت 8 سال جنگ تحمیلی برای ایرانیان است. این استان از روزهای اول تا پایان جنگ شاهد عملیات‌های مختلف و راکت‌های بارانی فراوانی بود که هنوز آثار آن‌ها قابل مشاهده است. اما در این متن می خواهیم سفری به استان خوزستان و شرایط گردشگری، بهترین زمان برای سفر و جاذبه های دیدنی آن داشته باشیم، پس با تراویتال در راهنمای سفر به خوزستان همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی خوزستان

مساحت استان خوزستان بیش از 64 هزار کیلومتر مربع است و با جمعیتی بالغ بر 4 میلیون و 710 هزار نفر در سرشماری سال 1395، پنجمین استان پرجمعیت ایران محسوب می شود. اهواز مرکز استان خوزستان است. استان خوزستان از شمال و شرق توسط رشته کوه های زاگرس احاطه شده است. هر چه به سمت مرکز استان حرکت می کنیم از ارتفاع این کوه ها کاسته می شود و تپه ماهور دیده می شود.

راهنمای سفر به خوزستان

به طور کلی خوزستان را می توان به دو ناحیه کوهستانی و جلگه ای تقسیم کرد که در این صورت دو پنجم کل مساحت استان کوهستانی و سه پنجم آن را دشت ها تشکیل می دهد. کوه چو، زردکوه، شاویش، آببندان، مامزاد، کوه سیاه و کوه چال از جمله کوه های خوزستان هستند. دشت خوزستان دارای شیب کمی است و در برخی نقاط گنبدهای نمکی وجود دارد که عامل مهمی در شوری آب و اراضی منطقه است.
با توجه به اخبار کم آبی اخیر احتمالاً از شنیدن اینکه خوزستان پرآب ترین استان ایران است تعجب خواهید کرد. اما پنج رودخانه بزرگ کشور از رشته کوه های زاگرس سرچشمه می گیرند و پس از خروج از دشت های خوزستان وارد خلیج فارس می شوند که بزرگترین آنها رودخانه کارون است. این استان دارای 15 شهر، 35 بخش، 13 دهستان و 4496 آبادی است.

آب و هوای خوزستان

استان خوزستان در مناطق کوهستانی و مرتفع دارای تابستان های معتدل و زمستان های سرد است. اقلیم مناطق کوهستانی نیمه بیابانی خواهد بود و در مناطق پست و جلگه ای تا جنوب و جنوب شرقی ویژگی های آب و هوا به سمت نیمه بیابانی می رسد.
اکثر زمستان‌های خوزستان کوتاه و معتدل و تابستان‌ها طولانی و گرم است. حداکثر دمای هوا در اهواز، آبادان و دزفول به ترتیب 50، 41 و 50 درجه سانتیگراد است. حداقل دما در این شهرها 1-، 2 و -1 درجه سانتیگراد است. به پایین ترین حد خود در طول سال می رسد. تعداد روزهای یخبندان در این منطقه بسیار کم است.
رودخانه کارون در خوزستان

رودخانه کارون در خوزستان

در استان خوزستان میزان بارندگی بسیار کم است. میانگین بارندگی طی 15 سال در اهواز از 2.5 میلی متر فراتر نرفته است. رطوبت نسبی خوزستان در اواسط روز به دلیل وزش بادهای شمالی که از داخل می وزد کاهش می یابد.

بهترین زمان برای سفر

مناطق مرکزی و جنوب غربی استان در شش ماهه اول سال گرم و تا حدودی آفتابی است و روزهای گرم تابستان به 50 درجه سانتیگراد می رسد. اما در نیمه دوم سال و نوروز هوا بسیار خوب است و فقط در اواسط زمستان هوا کمی سردتر می شود. بنابراین در راهنمای سفر به خوزستان به شما پیشنهاد می کنیم فصل های خنک را انتخاب کنید.

اقامت در خوزستان

خوزستان هتل های متعددی با کلاس های قیمتی متفاوت دارد که بسته به هدف سفر و شهری که می خواهید به آن سفر کنید یا بودجه ای که قرار است هزینه کنید می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. در ادامه 3 مورد از هتل های این استان را به شما معرفی می کنیم.
هتل پارس اهواز (5 ستاره)

هتل پارس اهواز (5 ستاره)

این مجموعه 5 ستاره بیش از 101 هزار متر مربع مساحت دارد و از سال 1347 کار خود را آغاز کرده است که البته چندین بازسازی کامل در آن انجام شده که آخرین بار در سال 1393 بوده است. این هتل دارای 5 طبقه و 136 واحد اقامتی می باشد. و دارای کافی شاپ، استخر روباز، رستوران تابستانی و اتاق کنفرانس است. یکی از مزیت های هتل پارس اهواز که پذیرای میهمانان این هتل است، نزدیکی آن به رودخانه زیبای کارون و پل سفید است که از مهم ترین دیدنی های اهواز به شمار می روند.
آدرس: خوزستان، اهواز، خیابان 24 متری، خیابان شهید عابدی
هتل تاریخی خانه پزشکی شوشتر (3 ستاره)

هتل تاریخی خانه پزشکی شوشتر (3 ستاره)

خانه دکتر شوشتری که بیش از 200 اثر باستانی دارد در دوره قاجار ساخته شد و در آن زمان به عنوان تجارتخانه استفاده می شد. مرکز پزشکی شوشتر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با ارائه خدمات مناسب میزبان گردشگران است. با توجه به حفظ معماری سنتی و حس نوستالژیک، آشپزخانه با امکان پخت عمومی
در حیاط خلوت موجود است و با هماهنگی قبلی می توانید از آن استفاده کنید. این مجموعه در سال 1995 به طور کامل بازسازی شد و با 9 اتاق در اطراف حیاط پذیرای مهمانان می باشد.
آدرس: خوزستان، شوشتر، چهارراه امام، کوچه فرش
مهمانپذیر پارس آبادان (5 ستاره)

مهمانپذیر پارس آبادان (5 ستاره)

هتل پارس کاروانسرای آبادان دارای 93 اتاق و سوئیت می باشد. قدمت آن به سال 1350 برمی گردد، در سال های جنگ تحمیلی، هتل متوقف شد و در اختیار رزمندگان اسلام قرار گرفت. پس از پایان جنگ ایران و عراق، بازسازی هتل کاروانسرای آبادان آغاز و در سال 1374 از سر گرفته شد.این هتل در سال 1387 به عضویت گروه هتل های پارس درآمد.
آدرس: خوزستان، آبادان، خیابان بریم، میدان بریم

غذا در خوزستان

هر شهر و استانی نشانه های خاص خود را دارد که به نوعی هویت آن شهر محسوب می شود. از صنایع دستی گرفته تا جاذبه های گردشگری و غذاهای محلی، همه نماد یک شهر و یک استان هستند. قلیه ماهی، ماهی صبور، فلافل، مواد افیونی، برونی، برشک، توله حمیس، بانگو (ماست و خیار)، آش ارده، باقله توها، شلی ارده، هریسه، شوربا، پوست تخم مرغ، حشیش، سمبوسه (ویژه آبادان)، میگو پلو. رنگینک و پوکورا تنها بخشی از غذاها و خوراکی های سنتی استان هستند. در ادامه تعدادی از غذاهای محلی و خوشمزه این استان را به شما معرفی می کنیم. البته نکته ای که باید در نظر داشت این است که معمولا فلفل زیاد استفاده می کنند و غذایشان بسیار تند است.
قالیه ماهی

قالیه ماهی

قالیه ماهی یکی از معروف ترین خورش های ایرانی است. در پخت این غذا از سبزیجات مخصوص (گشنیز و شنبلیله)، ادویه هندی، ادویه و ماهی جنوب استفاده می شود. در اکثر شهرهای جنوبی ماهی کبابی به خوبی پخته می شود و نوع ماهی که در هر شهر برای طبخ استفاده می شود معمولا متفاوت است. در اهواز علاوه بر ماهی هایی مانند میش و سمور، گاهی در آغوش میگو می ریزند.
فلافل

فلافل

فلافل غذای خشکی است که متعلق به کشور لبنان است اما در ایران به آبادان معروف است. ماده اصلی این غذا نخود خیس خورده یا نیم پز است که از خمیر باگت و پیاز و ادویه درست می شود و سرخ می شود و به صورت ساندویچی در بازار عرضه می شود. البته این غذا آنقدر محبوب شده که امروزه در سراسر کشور طبخ می شود اما خوردن آن در خوزستان به خصوص آبادان حال و هوای دیگری دارد.
رستوران های پیشنهادی در خوزستان
در ادامه تعدادی از رستوران های این استان را به شما معرفی می کنیم:

رستوران گردان Emperatur

یکی از رستوران های خوب اهواز، رستوران امپراتور است که در طبقه هشتم ساختمان آی تی قرار دارد. منوی این رستوران شامل انواع غذاهای ایرانی، خارجی، بین المللی و دریایی می باشد. از دیگر ویژگی های این رستوران منظره زیبای شهر اهواز است. نگران پارک خودرو نیز نباشید، زیرا می توانید از پارکینگ ساختمان استفاده کنید.
آدرس: خوزستان، اهواز، بلوار پاسداران، برج (IT)، طبقه هشتم
رستوران پاکستان در آبادان

رستوران پاکستان

یکی از رستوران های قدیمی آبادان، رستوران پاکستان و مدیریت این رستوران اصالتا پاکستانی هستند. در این رستوران انواع غذاهای هندی، پاکستانی و ایرانی سرو می شود و می توانید از غذاهای اصیل جنوبی مانند قلیه ماهی لذت ببرید.
آدرس: خوزستان، آبادان، خیابان امام خمینی، بازار طاها لنجی
فلافل خانه ابوحیدر

ابوحیدر فلافل اهواز

یکی از فلافل های قدیمی و معروف شهر اهواز که توسط سلف سرو می شود و می توانید ساندویچ خود را با هر چیزی که دوست دارید پر کنید.
آدرس: خوزستان، آبادان، خیابان امام خمینی، طه لنجی بزار
بیشتر بدانید:  روستای زیبا جواهر ده

جاذبه های دیدنی خوزستان

همانطور که در ابتدای راهنمای سفر به خوزستان اشاره کردیم، استان خوزستان پهناور است و البته دیدنی های زیادی با قدمت طولانی دارد. در ادامه شما را با جاذبه های گردشگری برخی از شهرهای خوزستان آشنا می کنیم
پل امام رضا - آبادان
پل امام رضا – آبادان

اهواز

گورستان کوهساران و سنگی، رودخانه کارون، بازار کاوه، موزه هنرهای معاصر، ساختمان معین التجار، دانشگاه مثلث (دانشکده ادبیات)، بازار عبدالحمید، پل سفید اهواز، کلیسای مسروپ، آرامگاه علی ابن مهزیار، طولانی ترین آبشار مصنوعی پل طبیعت کیانپارس خاورمیانه، بازار فلافل اهواز و موزه خراطی اهواز از دیدنی های این شهر هستند.
رودخانه کارون
بازار کاوه
قبرستان سنگی کوهساران
خانه معین التوجار

آبادان

سینما شیرین، مسجد رنگونیها، آرامگاه ارامنه مقیم آبادان، پل کابلی امام رضا آبادان، بازار مرکزی آبادان، سینما نفت، موزه آبادان، آرامگاه سید عباس، روستای شله امام حسن عسگری، خضر نبی مقام، موزه تنوع زیستی، بازارهای آبادان، کلیسا از ایثار گراپت موزه هنرهای معاصر آبادان، کنزلمال و موزه شهید رئیسعلی دلواری است.
مسجد رنگونیها

مسجد رنگونیها – آبادان

خرمشهر
مسجد جامع خرمشهر، موزه جنگ خرمشهر، بازار چین، پل کابلی، کانال عضدی، جزیره مینو، مجموعه گردشگری جزیره مینو، تالاب ناصری (نیشکر)، موش دفاع مقدس
اروندرود، ساختمان تاریخی هلال احمر (کنسولگری انگلیس)، مسجد ولیعصر، کشتی جنگی اروند صغیر، پل قدیمی خرمشهر، بازار ماهی خرمشهر، کاخ شیخ خزعل، پارک ساحلی خرمشهر، پل شناور منیخ و پل دوم شهید جهانرم آرا )
موزه جنگ - خرمشهر

موزه جنگ – خرمشهر

اطلاعات شهری مورد نیاز در راهنمای سفر به خوزستان
کد استان خوزستان: 061
فاصله مرکز استان از تهران: 834 کیلومتر
زمان سفر: یک ساعت و 20 دقیقه با هواپیما و 9 ساعت و 30 دقیقه با ماشین
پست های مرتبط:
ساحل تانگ
روستای تنگ چابهار
چرم
سوغات تبریز
لباس زنانه ابیانه
لباس سنتی زنان ایرانی
عمارت های باشکوه در تهران
عمارت های باشکوه در تهران
خوردن، لذت بردن، درک آبادان، اهواز، خوزستان لینک ثابت.
بیشتر بدانید:  مجموعه گردشگری کندلوس
 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *