مجله خبری اوج کده را دنبال کنید ...

علت کارنکردن بخاری خودرو

علت کارنکردن بخاری خودرو :زمستان فصلی با الگوهای آب و هوایی شدید فراتر از تحمل انسان است، اگر بدون سپرهای محافظ تخصصی ظاهر شویم، به ویژه برای کودکان و افراد مسن. نه تنها هنگام راه رفتن در وسط یک تقاطع احساس سردی می کنید، بلکه حتی در ماشین نیز سرما را با یخ زدگی هوا که نمای پنجره را مسدود می کند، احساس خواهید کرد. و به همین دلیل است که شما به بخاری نیاز دارید که قبل از شروع زمستان به خوبی کار کند. کار نکردن بخاری خودرو در درازمدت تهدیدی برای سلامتی شما و همچنین خودروی محبوبتان خواهد بود.

علت کارنکردن بخاری خودرو

با این اوصاف، Car From Japan به برخی از دلایل مشکلات بخاری خودرو و چند نکته برای جلوگیری از مواجهه با این مشکلات نامطلوب در سفر زمستانی خود به سمت شمال در آینده اشاره خواهد کرد.

سیستم گرمایش خودرو چگونه کار می کند؟

نحوه کار بخاری ماشین به راحتی قابل درک است، حتی برای کسانی که در ماشین آلات فنی تخصص ندارند. به ویژه بخاری ماشین گرما را از موتور می گیرد. بنابراین چند دقیقه طول می کشد تا موتور گرم شود تا بتوانید تاثیر حالت گرمایش را بر روی خودرو مشاهده کنید.

برای روشن کردن حالت گرمایش در خودرو، ابتدا راننده باید دکمه یخ زدایی خودرو را فشار دهد تا در روزهای سرد یا مه آلود مه روی شیشه جلو و شیشه ها از بین برود. سپس راننده موتور را روشن می کند که افزایش دما در کابین را تسریع می کند. در این لحظه بخاری های خودرو فورا گرما تولید نمی کنند. اگر دمای بیرون خیلی پایین باشد، ماشین برای مدت طولانی استفاده شده باشد، موتور بزرگ باشد، یا وسیله نقلیه با سوخت دیزل کار کند، حالت گرمایش بیشتر طول می کشد تا عمل کند. راننده می تواند با روشن کردن فن و تنظیم آن بر روی سرعت دلخواه، دمای مورد نظر را تنظیم کرده و بخاری خودرو را روشن کند.

بسیاری از مردم هنوز به اشتباه فکر می کنند که بخاری و کولر ماشین یکی هستند. یکی دیگر از تصورات غلط در مورد بخاری خودرو این است که AC خودرو یک سیستم تهویه مطبوع دو طرفه است که هم اثرات سرمایش و هم گرمایش را دارد. بنابراین، بسیاری از مردم اغلب دکمه تهویه مطبوع را برای راه اندازی فشار می دهند. با این حال، کولرهای اتومبیل تنها یک راه برای دمیدن هوای خنک دارند. و بخاری خودرو به لطف گرمای آزاد شده در حین کار موتور، کابین را گرم می کند.

مشکلات کار نکردن بخاری خودرو

دلایل داغ نشدن بخاری ماشین غیرقابل پیش بینی است زیرا هرگز نمی توانید اتفاقی را در یک سیستم پیچیده پیش بینی کنید. در اینجا 6 شایع ترین علت گرم نشدن وضعیت ماشین برای تشخیص به موقع مشکلات مربوطه آورده شده است.

1. مایع خنک کننده ناکافی یا نشتی

1. مایع خنک کننده ناکافی یا نشتی

مایع خنک کننده نقشی حیاتی در سیستم های تهویه مطبوع خودرو و عملکرد موتور از جمله فرآیندهای گرمایش ایفا می کند. در طول رانندگی ما، مقدار زیادی گرما به دلیل احتراق سوخت در سیلندر ایجاد می شود. به همین دلیل است که مایع خنک کننده وجود دارد و به عنوان یک اکولایزر دمای موتور و خودرو به طور کلی عمل می کند.

بیشتر بخوانید:  توربوشارژر چگونه کار می کند؟

بخشی از گرمای خروجی از موتور به بیرون تابش می‌کند و با قطعات دیگر تماس پیدا می‌کند که در دراز مدت می‌تواند منجر به خرابی شود و بر عملکرد صحیح خودرو تأثیر بگذارد. در بسیاری از موارد، روان کننده ها در دمای 200 تا 300 درجه به طور خود به خود مشتعل می شوند که منجر به افزایش احتمال آتش سوزی و انفجار می شود. در این مواقع مایع خنک کننده خودرو به پلی برای انتقال حرارت از موتور به کولر تبدیل می شود. بدین ترتیب شرایطی که دمای موتور از حد مجاز فراتر می رود، محدود می شود.

بخاری در ماشین کار نمی کند

این ماده از موتور در برابر آسیب یا فرسودگی پس از استفاده طولانی مدت محافظت می کند. (عکس: beemerpros)

اگر در شرایط کار نکردن بخاری با بخاری مواجه شدید، ممکن است یکی از شایع‌ترین دلایل کمبود مایع خنک‌کننده باشد. سطح پایین مایع خنک کننده از عملکرد موثر سیستم گرمایش خودرو جلوگیری می کند. با کاهش سطح، هوا در مخزن ظاهر می شود و باعث ایجاد نقاط سرد و گرم موضعی می شود که عملکرد را محدود می کند. اگر مایع کافی برای رسیدن به خطای گرمایش وجود نداشته باشد، نمی‌تواند هوای گرم را از طریق دریچه به داخل خودرو ببرد. خطرناک‌تر این است که مایع خنک‌کننده ممکن است به بیرون نشت کند و باعث اتصال کوتاه شود و قسمت‌های اطراف را مرطوب کند.

بنابراین، بررسی منظم مخزن خنک کننده برای حفظ عملکرد خوب بخاری بسیار مهم است. روش انجام این کار بسیار ساده است زیرا فقط باید چراغ نشانگر مایع خنک کننده را ببینید. اگر چراغ هشدار ظاهر شد، دمای موتور خیلی گرم است.

کارشناسان توصیه می کنند که رانندگان پس از 60000 کیلومتر اول و 40000 کیلومتر بیشتر برای دفعه بعد مایع خنک کننده را اضافه کنند. همچنین به یاد داشته باشید که خودرو خود را به صورت دوره ای به تعمیرگاه ببرید تا از نظر نشت مایع بررسی شود.

2. هسته بخاری آسیب دیده

علت کارنکردن بخاری خودرو

دومین دلیل رایج که منجر به کار نکردن بخاری خودرو می شود، هسته بخاری است. هسته بخاری ساختاری شبیه رادیاتور دارد که از آلیاژ آلومینیوم با لوله هایی ساخته شده است که مایع خنک کننده را به داخل و خارج منتقل می کند و گرما را برای گرم کردن کل خودرو توزیع می کند.

اگر مشکلات هسته بخاری ایجاد شود، مایع خنک کننده نمی تواند به طور گسترده پخش شود و فن مسدود می شود. موروف

خوب، هسته به راحتی می تواند از زنگ زدگی رنج ببرد. زباله ها و ذرات وارد شده به سیستم خنک کننده ممکن است هسته بخاری شما را مسدود کنند. به طور کلی، این موضوع کمتر از بقیه اتفاق می افتد، اما همچنان وجود دارد تا اعصاب شما را به هم بزند.

اگر در سفرهای روزانه دقت کافی داشته باشید، علائم شکستگی هسته بخاری را می توان به راحتی تشخیص داد. شما می توانید بوی نسبتاً عجیب و غریبی شبیه شیرینی را در کابین استشمام کنید و روز به روز قوی تر می شود. بوی نشتی مایع رادیاتور است. همچنین ممکن است با مشکلات دیگری مانند تار شدن بی دلیل شیشه های خودرو، گرم شدن مکرر موتور، خروج هوای خنک از دریچه ها، یا مجبور به پر کردن مداوم مخزن مایع خنک کننده مواجه شوید. اگر هسته بخاری شما با این علائم مطابقت دارد، بهترین راه این است که آن را به فروشگاه خودرو بیاورید تا از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

3. مشکل ترموستات

ترموستات یکی دیگر از بخش های حیاتی است که به عملکرد کارآمد بخاری خودرو کمک می کند. این به تنظیم دمای خودرو کمک می کند، از انتشار گرمای بیش از حد جلوگیری می کند و اطمینان می دهد که سیستم خنک کننده و گرمایش به خوبی کار می کند.

علت کارنکردن بخاری خودرو

چرا بخاری ماشین کار نمی کند

نشانه های خرابی ترموستات به روش های مختلفی نشان داده می شود. (عکس: شامپانزه های خودکار)

تنها با کمی توجه، می توانید بدون تلاش برای کشف و سردرد به دلیل سردرگمی، مشکل را دقیقاً شناسایی کنید. در بیشتر موارد، وقتی ترموستات بسته می‌شود، به این دلیل است که مایع خنک‌کننده با ترکیبی از انواع دیگر آلوده شده است. این باعث می شود که زباله ها در اطراف ترموستات جمع شوند و از باز شدن آن جلوگیری کنند. علت دیگر تمیز نشدن مکرر مایع خنک کننده است که باعث زنگ زدگی شیر ترموستات می شود.

بیشتر بخوانید: علت خالی شدن باطری خودرو چیست

علاوه بر این، اگر دیدید که دماسنج در 15 دقیقه اول رانندگی قرمز شده است، ممکن است ترموستات شما از کار افتاده باشد. نه تنها اگر موتور داغ است، بلکه رادیاتور و شیلنگ بالایی رادیاتور خنک هستند، حتماً مشکل دارد.

یک ترموستات معیوب نمی تواند گرما را در ماشین جمع کند و باعث می شود بخاری خودرو ناخواسته کار نکند. هنگامی که ترموستات بسته می شود، دمای موتور قابل تنظیم نیست و سایر قسمت های سیستم خنک کننده نمی توانند کار خود را انجام دهند. اگر ترموستات باز گیر کند، احتمالاً موتور هرگز به دمای مناسب نمی رسد و با ظرفیت کامل کار می کند.

فقط با حل مشکل اصلی، بخاری ماشین شما این شانس را خواهد داشت که سریعتر به وضعیت سالم بازگردد، و شما را در وسط زمستان در کابین یخبندان قرار نمی دهد.

4. قفل هوا

به بیان ساده، قفل‌های هوا حباب‌های هوا هستند که هنگام باز کردن سیستم یا هنگام وقوع نشتی وارد فضاهای داخلی سیستم می‌شوند که به نظر می‌رسد جایگزین خطوط سیال شده و از گردش خون جلوگیری می‌کند.

صدای غرغره ای که هر بار که موتور را روشن می کنید در داشبورد جلو ظاهر می شود می تواند نشانه ای از ورود حباب های هوا به هسته بخاری باشد. این پدیده مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت و یکی از نگران کننده ترین آنها قفل هوا می باشد.

دلایل قفل هوا می تواند بی دقتی در فرآیند پر کردن مایع خنک کننده، درپوش بد رادیاتور یا سوراخ های نشتی در شیر کنترل بخاری باشد. قفل های هوا در سیستم هسته بخاری نیز باعث اکسیداسیون می شود و به دلیل خوردگی لایه آلیاژ آلومینیوم پس از مدت طولانی استفاده، آن را در برابر زنگ زدگی آسیب پذیر می کند.

با عواقب ذکر شده در بالا، ممکن است اکنون اهمیت فرآیند گرمایشی را که به جیب های هوا نه می گوید، برای ایمنی کارکرد وسیله نقلیه و تجربه رانندگی شما درک کنید. برای پاک کردن کامل قفل هوا در هسته بخاری، باید از متخصصان کمک بگیرید یا خودتان دقیق ترین و کامل ترین راه را برای رفع مشکل بیابید.

یک راه کاملاً مفید برای کنترل وضعیت از قبل وجود دارد. ابتدا درپوش مخزن خنک کننده را بردارید و پس از چرخاندن بخاری به بالاترین میزان خود، مقدار مناسب مایع خنک کننده را پر کنید. در حالی که درب آن را باز گذاشته اید، موتور را روشن کنید، سپس اجازه دهید خودرو برای چند دقیقه در حالت بیکار بماند. اگر هنگام روشن بودن ترموستات، سطح مایع خنک کننده کاهش یافت، آن را پر کنید. در نتیجه این عمل باید حباب های هوا خارج شوند. پس از گرم شدن موتور، درپوش را تعویض کنید و برای بررسی اینکه آیا گرمای خروجی بازگشته است یا خیر، رانندگی کنید.

5. سیستم کنترل HVAC معیوب

HVAC مخفف Heating Ventilating and Air Conditioning است. HVAC یک سیستم تهویه هوا در خودرو است. همانطور که از نامش پیداست عملکرد روان بخاری بستگی زیادی به آن دارد. عملکرد بخاری خودرو تولید و توزیع گرما در کل منطقه تحت پوشش سیستم HVAC است. سیستم های تهویه مطبوع به طور منظم و مداوم، در طول سال ها و الگوهای آب و هوایی استفاده می شوند.

به همین دلیل است که نگهداری منظم سیستم ضروری است. تعمیر و نگهداری کامل سیستم مزایای متعددی را به همراه دارد، مانند صرفه جویی در هزینه های تعمیر یا تعویض و کاهش خاموشی رانندگی. همچنین می تواند در مصرف انرژی صرفه جویی کند و در عین حال کارایی اجزای خودرو را بهبود بخشد.

اگر هنوز نمی‌دانید که چرا بخاری ماشین من هر بار کار نمی‌کند، می‌توانید ماشین مورد علاقه‌تان را به تعمیرگاه حرفه‌ای ببرید تا قبل از اینکه با مشکلات جدی‌تری مواجه شوند، قطعات را بررسی و تعویض کنید.

6. معیوب موتور دمنده بخاری

موتور دمنده الکتریکی است

موتور آی سی که هوای گرم را از دریچه عبور می دهد. و می تواند با سرعت های مختلف کار کند تا به مدیریت دمای کابین کمک کند.

هنگامی که موتور دمنده با مشکل مواجه می شود، سیستم گرمایش و تهویه مطبوع نمی تواند به درستی کار کند. همچنین باعث وقفه در عملکرد سایر اجزاء مانند عملکرد یخ زدایی پنجره می شود.

خرابی یا عملکرد ضعیف موتور دمنده مشکلات ناخواسته زیادی ایجاد می کند. مانند باد ضعیفی که از دریچه می‌وزد، هوای گرم که همیشه در حالت ثابت می‌وزد، یا بدتر از آن، عدم وزش گرما در زمستان سرد. اگر موتور دمنده به آرامی شروع به کار کند یا صدای جیر جیر بدهد، علائم خرابی را نیز مشاهده می کند.

مشکلات بخاری ماشین

برای اینکه دچار ناراحتی و سردی نشوید، باید راه حل های موثری برای حل مشکل موتور دمنده پیدا کنید. (عکس: بچه های تعمیر خودرو)

به طور کلی، بررسی وضعیت موتور دمنده بخاری یک فرآیند ساده است. برای انجام تست های موتور دمنده فقط به یک ولت متر، تستر برق، کتابچه راهنمای تعمیر یا راهنمایی مکانیک نیاز دارید. مشکل بخاری را برای مدت طولانی در جای خود رها نکنید. زیرا ممکن است برای شما و ماشینتان دردسرهای زیادی ایجاد کند. و مراقب باشید، چیزهای بد فقط در زمستان به وجود نمی آیند.

7. مقاومت موتور دمنده شکسته

همانطور که سرعت موتور دمنده به طور مداوم تغییر می کند، مقاومت تحت فشار زیادی قرار می گیرد که به راحتی می تواند منجر به آسیب نامطلوب شود. در صورت وجود ایراد در داخل، این قسمت باعث بی اثر شدن سیستم تهویه مطبوع به خصوص بخاری خودرو و ایجاد موانع در عملکرد می شود.

برخی از علائم رایج مقاومت معیوب موتور دمنده از موتور دمنده ظاهر می شود. زیرا این دو قسمت هستند که در حین کار سیستم گرمایشی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. ممکن است زمانی که دمنده در یک سرعت باد گیر می کند بدون اینکه قادر به تغییر به دیگری باشد با مشکل مواجه شوید. یا نمی توانید هوای گرمی را که از دریچه جلوی بالایی خارج می شود احساس کنید.

عملکرد نادرست مقاومت موتور، روند استاندارد سیستم تهویه را بر هم خواهد زد. بنابراین برای همیشه تمیز و تازه نگه داشتن هوای داخل خودرو، باید همیشه مقاومت موتور دمنده را تحت کنترل داشته باشید.

بخاری خودرو کار نمی کند: نکات تعمیر و نگهداری

رانندگان باید به طور مرتب سطح مایع خنک کننده را بررسی کنند و در صورت لزوم مقدار بیشتری را اضافه کنند. تشخیص نشتی برای اطمینان از عملکرد پایدار سیستم گرمایش و بخاری ماشین نیز یک وظیفه مهم است.

بخاری برای گرم کردن کابین به زمان نیاز دارد، بنابراین راننده نباید هنگام استارت زدن خودرو، دما را تنظیم یا زیاد کند. می توانید از ویژگی چرخش هوا برای وارد کردن هوا به داخل استفاده کنید تا دوباره گرم شود. با این کار خودرو می تواند سریعتر به دمای مطلوب برسد و از بوهای نامطبوع جلوگیری کند.

برای مرجع شما، هزینه تعمیر بخاری خودرو با توجه به مسائل اساسی آن تعیین می شود. برای سایر قطعات مانند دمنده یا ترموستات، همیشه می توانید به راحتی آنها را با هزینه کم تعویض کنید. پر کردن مخزن خنک کننده نیز بخشی از فرآیند تعمیر و نگهداری کم هزینه است.

با این حال، تغییر هسته بخاری بسیار گران تر خواهد بود. بنابراین، برای اینکه دچار بحران سوزاندن جیب خود برای تعمیر خودرو نشوید، نکات مفیدی را برای نگهداری بخاری خودرو از متخصصان رعایت کنید. ماشین شما مطمئناً از شما بسیار قدردانی خواهد کرد.

بخاری ماشین کار نمی کند: بسته شدن

در حال حاضر، ممکن است درک بهتری از اینکه چرا بخاری ماشین شما به دلایلی در بالا به درستی کار نمی کند، داشته باشید. به طور کلی، بخاری‌های خودرو، مانند اکثر اجزای خودرو که تحت کنترل یک سیستم پیچیده کار می‌کنند، در صورت عدم مراقبت منظم ممکن است مشکلات شدیدتری ایجاد کنند.

اگر خودروی شما به تعمیر و نگهداری مکرر نیاز دارد، با جستجوی خودروهای دست دوم ما برای فروش در ژاپن، آن را تعویض کنید. ممکن است از کیفیت آنها شگفت زده شوید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *